fredag 21. september 2012

Den vidunderlige nye digitale verden


Solnedgang som sett fra pieren på Key West, Florida. Så langt fra en hektisk datahverdag som du kan komme. Seilskip. Hav. Sol. Key West Sunset Ale i glasset. Reker på bordet. Lydene fra Key West bak oss. En lett bris stryker inn fra havet. Skvalpingen av bølger under brygga. Et ikke-digitalt paradis?

Kameraet er digitalt. I stedet for lysfølsom analog film, registreres bildet som pixler, dataverdier på et minnekort. Seilskipet har GPS, jeg kan se den store navigasjonsskjermen fra pieren. I lomma har jeg en mobiltelefon. Ute på øya sees skinnet fra en PC-skjerm i en av villaene. Kelneren registrerer ordren vår på en håndholdt terminal. I garasjen står en bil som ikke vil starte uten at elektronikken er i orden.

Fra å legge data inn fra hullkort, har vi gått til interaktive terminaler, PC, mobiltelefoner. Over alt tikker det inn data, som lagres, bearbeides og sammenstilles.

Her ligger det muligheter som overgår alt Huxley kunne tenke seg da han skrev "Vidunderlige Nye Verden". Overvåkningsmuligheter langt ut over George Orwells ideer i boken 1984. Men også nye muligheter, nye sammfunnsformer, nye nivåer av rettferdighet, et mer effektivt samfunn. Vi har så vidt sett starten på den digitale revolusjonen.

Teknologien er hverken god eller dårlig. Det er hvordan vi bruker teknologien som gir gode eller dårlige resultater. Filosofen Epiktet sier at det er våre selvvalgte handlinger som definerer oss som mennesker. Hvilke valg vi gjør skaper oss og vårt samfunn.

Dette er vår største utfordring. Den krever kunnskap. Selv har jeg jobbet i databransjen siden 1981 og før det i 4 år på Universitetet i Oslo som student. Jeg har litt erfaring. Denne bloggen er et forsøk på å dele denne erfaringen med andre. Kanskje har jeg rett, kanskje tar jeg feil i mine refleksjoner. Men det er mine refleksjoner. Tar jeg feil, så fortell meg det - helst uten å bruke personangrep.

Navnet "Digital Sannhet" er ambisiøst og forpliktende. Men det er hva vi må søke. Uten sannhet blir vår digitale hverdag et mareritt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar