fredag 21. september 2012

Digitale "Bevis"

Sigurd Klomsæt er en advokat som har en lidenskap for det han driver med. Han er villig til å gå nye veier og prøve gamle sannheter for retten på nytt. Nå har han mistet sin advokatbevilgning. Han er "uegnet til å drive advokatvirksomhet" i følge bevilgningsnemnda. Det påstås at han gikk i en felle som politiet satte, en digital felle.

Han har bedt meg og andre dataeksperter om råd. Gitt oss et fritt mandat. "Finn ut hva som har skjedd - uansett". Klomsæt har til og med opphevet den taushetsplikten jeg normalt ville hatt på et oppdrag. "Finn sannheten og fortell den" er hans bestilling.

Så jeg har undersøkt saken grundig. En ting er helt klart for meg: Faglig sett holder ikke de angivelige bevisene mål. Beviskjeden er brutt, det mangler dokumentasjon og påstander fremsettes som beviselig er feil. Det er ingen kvalitetskontroll. Det er ingen reell mulighet til etterprøvbarhet.

Jeg kan ikke si hvem som står bak lekkasjen. Men jeg kan kategorisk fastslå at det over hodet ikke foreligger noe bevis som utpeker Klomsæt. Og dette kan jeg fastslå ut fra politiets egen dokumentasjon. Og i Norge er man uskyldig til det motsatte er bevist. Det er et grunnleggende rettsprinsipp.

Jeg og de andre dataekspertene møtes av påstander om at vi er "hyret inn for å redde Klomsæt". Vi er useriøse. Klart politiet må bli trodd! De satte jo en felle, og "den dumme Klomsæt tråkket rett i den" - sier de. Vel vi er ikke alene: Den meget seriøse forskeren Gisle Hannemyr har sett på saken:

http://hannemyr.com/no/digimarc.php

Jeg har kjent til Hannemyr i mange år. Vi er langt fra enige om alt. Men kunnskap, faglig integritet og grundighet har alltid kjennetegnet Gisle Hannemyr. Klarer det norske rettsvesen, Tilsynsrådet for Advokatsaker og Advokatbevilgningsnemnda å ignorere ham også?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar