tirsdag 25. september 2012

Jeg bekymrer meg en del for paranoia...


En av mine tidligere sjefer sa en gang (fritt oversatt fra engelsk):

"Jeg bekymrer meg en del for paranoia. Som oftest er jeg bekymret for at jeg ikke er bekymret nok".

Vi har en god personvern-lovgivning i Norge. Men vi er en del av et internasjonalt samfunn. Og vi lager ikke PC-er lokalt. Så vi er prisgitt hva som kommer utenfra. Eller blir installert på PCen. Ta en titt på denne bloggen:

http://securitynirvana.blogspot.no/2012/09/spying-on-ex-employees-others-using.html

Her er det snakk om programvare som i sikkerhetens navn installeres - for å spore opp stjålet utstyr. Men som kan ha mange uønskede formål i forhold til personvern.

I tillegg kan statsmakter og produsenter installere bakdører uten at vanlige brukere kan oppdage dette, ta en titt på min artikkel på Hardware.no:

http://www.hardware.no/artikler/ny-trussel-er-usynlig-for-antivirus/111460

Mens den første linken beskriver programvare som kan spore en PC, åpner "fabrikkinstallert skadevare" for spionasje, sporing, tvungen installasjon av programvare og ødeleggelse av utstyret, her setter kun fantasien begrensninger.

Jeg vet jeg er en smule paranoid, det er en yrkesrisiko i sikkerhetsbransjen. Spørsmåler er bare om jeg er paranoid nok?

1 kommentar:

  1. Takk for referansen til min bloggpost!

    Forståelse for personvern er ofte en mangelvare hos IT-avdelinger, internt som eksternt hos tjenestetilbydere. Jeg også ofte sett at det ikke er god nok kommunikasjon mellom HR og IT når hendelser skal håndteres. Samspill mellom disse, spesielt i forbindelse med omorganiseringer, nedbemanning og tilsvarende viser seg også mange ganger å åpne en rekke problemstillinger som ikke håndteres i fellesskap.

    mvh.
    Per Thorsheim

    SvarSlett